Dzień trzynasty

Przedostatni dzień naszego pobytu w Götz. Dzisiaj nasi opiekunowie zabrali nas na wycieczkę do fabryki pustaków keramzytowych Liaplan Nord Gmbh. Podróż na miejsce jak zwykle okazała się dla nas niefortunna, podczas jazdy popsuł się autobus, przez co w drodze powrotnej musieliśmy czekać na nowy. Fabryka jest jedną z niewielu w Niemczech, która funkcjonuje tak długo, ma już na swoim koncie prawie 25 lat nieprzerwanej pracy. Znajduje się tam między innymi najszybciej wybudowany dom na świecie, który został zapisany w księdze rekordów Guinessa z czasem ponad 5 godzin. Przewodnik oprowadzał nas po całym zakładzie opowiadając i pokazując, w jaki sposób wytwarza się pustaki keramzytowe charakteryzujące się bardzo dobrą termoizolacją oraz bardzo niską dźwiękoprzepuszczalnością. Nowy autobus, który nas odebrał, odwiózł nas do szkoły, w której czekał już obiad. Godzinę później zebraliśmy się wraz z opiekunami w jadalni, żeby podsumować nasz pobyt w Götz, otrzymać certyfikaty uczestnictwa w projekcie, podziękować wszystkim organizatorom i pożegnać się. 

 

Pozdrowienia z Götz!

 

 Uczniowie klasy III TB wraz z opiekunem

Dzień dwunasty

Jak zwykle dzisiejszy dzień rozpoczęliśmy śniadaniem, po czym udaliśmy się do pracowani, aby dokończyć obkładanie stelaży naszego baru płytami karton gips. Gdy wszyscy skończyli pracę, instruktor kazał nam wyciąć otwory w naszym barze np. na światła czy głośniki. Na koniec oczyściliśmy narzędzia, których używaliśmy, przeliczyliśmy je i oddaliśmy. Posprzątaliśmy następnie nasze stanowiska pracy i przygotowaliśmy bar do oceny. Każdy starał się, by jego był najlepszy. Gdy wszystko było gotowe, instruktor przystąpił do oceny. Zwracał uwagę na: odpowiednią głębokość wkrętów, ich rozstaw na płycie, pion i poziom naszego baru, odpowiednią wysokość i szerokość wejścia. Niestety każdy miał jakieś małe niedociągnięcia. Instruktor był zadowolony z naszego zapału do pracy i kreatywności. Każda grupa została sprawiedliwie oceniona. Gdy wyniki zostały ogłoszone, mogliśmy przystąpić do rozbiórki naszych barów, ścianki działowej oraz  fragmentu elewacji zewnętrznej. Dokładnie posprzątaliśmy pracowanie, po czym podziękowaliśmy naszemu opiekunowi praktyk. Popołudnie spędziliśmy grając w piłkę na hali sportowej.

Dzień jedenasty

Dzień rozpoczęliśmy od śniadania, które wszystkim bardzo smakowało. Po nim udaliśmy się na warsztaty, gdzie nasz opiekun przedstawił nam plan dzisiejszego dnia. Po tym jak wszystkie informacje zostały nam przekazane, zabraliśmy się do dokończenia naszych barów. Po pierwszej przerwie dostaliśmy tynk mineralny, którym należało otynkować fragment elewacji. Czas do przerwy obiadowej minął nam bardzo szybko. Gdy każdy zaspokoił swój głód, wróciliśmy na salę praktyczną, gdzie musieliśmy przedstawić swoje zadanie w języku niemieckim, które otrzymaliśmy w zeszłym tygodniu. Było ono dość trudne, gdyż musieliśmy wykonać je w języku obcym. Każda grupa wypadała bardzo dobrze, nasz opiekun był z nas zadowolony. Pomiędzy występami wykonaliśmy tynk mozaikowy na wcześniej wspomnianej elewacji. Dalszą część dnia spędzimy na aktywnym wypoczynku.

Dzień dziesiąty

Dzień rozpoczęliśmy zdecydowanie nieoryginalnie, ponieważ od śniadania. Następnie udaliśmy się do warsztatów budowlanych. Tam przywitał nas nasz opiekun, który przedstawił nam plan pracy na dzisiejszy dzień. Pracę zaczęliśmy od dokończenia szkieletu naszych barów. Po pierwszej przerwie dostaliśmy do rąk wałki i ochoczo każdy zabrał się do gruntowanie fragmentu ściany zewnętrznej. Po ukończeniu tego zadania, wałki oraz stanowiska pracy zostały dokładnie oczyszczone. Resztę praktyk spędziliśmy na przykręcaniu płyt GK do wcześniej przygotowanego stelaża naszego baru. Po zakończeniu praktyk pogoda się zepsuła i zaczęło padać. Nie pozostało nam nic innego, jak czekać na kolację i resztę wieczoru spędzić w siłowni lub grając w bilard i tenisa stołowego. 

Dzień dziewiąty

Dziś trochę zasłużonego lenistwa. Po sześciu dniach pracy i wycieczkach dopiero dziś przyszedł czas na dzień nicnierobienia. A okazją do tego był poniedziałek. W Niemczech obchodzone są Zielone Świątki, dlatego mieliśmy dzień wolny od naszych praktyk. Zaczęliśmy tradycyjnie od śniadania, które było o godzinie 9:00. Do pory obiadowej, każdy spędzał chwilę w taki sposób, jak chciał, a po obiedzie wyruszyliśmy na pieszą wycieczkę do wieży widokowej w Götz. Po tym jak dotarliśmy na szczyt wieży, podziwialiśmy piękny krajobraz Niemiec. Wieża znajduje się ponad 130 m n.p.m., dlatego dało się z niej zauważyć nawet Berlin i Poczdam. Po chwili odpoczynku wyruszyliśmy w drogą powrotną do ośrodka. Wieczorem zjedliśmy kolację i udaliśmy się do swoich pokoi na regenerację sił przed kolejnym dniem praktyk. 

Dzień ósmy

Dzień zaczęliśmy śniadaniem. Pogoda nie sprzyjała nam od rana, dlatego wyruszyliśmy dopiero po godzinie 12, a naszym dzisiejszym celem był Berlin. Po przyjeździe pociągiem na miejsce, z peronu poszliśmy od razu do Bundestagu. Podczas zwiedzania szklanej kuli niemieckiego parlamentu dostaliśmy mobilnego przewodnika, z pomocą którego można było podziwiać panoramę Berlina, ale także dowiedzieliśmy się wiele o historii Niemiec oraz o tym co znajdowało się za szybą. Następnie udaliśmy się do Bramy Brandenburskiej, a później przeszliśmy pod pomnik ofiar Holocaustu. Punktem kulminacyjnym naszego zwiedzania był dawny punkt graniczny między wschodnimi a zachodnimi Niemcami – Checkpoint Charlie. W tym miejscu także znajdują się już pozostałości Muru Berlińskiego, który do roku 1989 dzielił miasto na dwie strefy wpływów. Ok. godz. 20 wróciliśmy do Götz. 

 

Dzień siódmy

 Dzień ten rozpoczęliśmy jak poprzednie dni czyli od śniadania i trochę krótszych niż dotychczas zajęć praktycznych. Następnie udaliśmy się na wycieczkę do Poczdamu. Po przybyciu na miejsce przywitał nas przewodnik, ale niestety również rzęsisty deszcz, który towarzyszył nam podczas całej wycieczki. Na początku zwiedziliśmy kościół św. Mikołaja. Później udaliśmy się do najpopularniejszego kompleksu parkowego w Niemczech, a mianowicie do Parku Sanssouci. Z powodu niepogody musieliśmy robić co chwilę przerwy, ażeby schować się przed padającym deszczem. Gdy przestawało na chwilę padać, kontynuowaliśmy naszą wycieczkę. Poza tym zwiedziliśmy także Pałac Fryderyka II. Na koniec naszej wycieczki zobaczyliśmy Pawilon Chiński oraz Świątynię Przyjaźni. Pożegnaliśmy się z naszym przewodnikiem i wróciliśmy do naszego miejsca zakwaterowania.

Dzień szósty

Piątego dnia naszych praktyk jak zawsze po śniadaniu udaliśmy się do pracowni, gdzie przystąpiliśmy do dalszych prac. Musieliśmy wygładzić pierwszą warstwę na fragmencie lica ściany i nałożyć drugą warstwę kleju. Następnie przystąpiliśmy do rozrysowania naszych pomysłów na bar na papierze w rzucie pionowym i poziomym. Po wykonaniu rzutów przystąpiliśmy do składania stelaży  owych barów. Podczas wykonywania prac odwiedziła nas Dyrekcja naszej szkoły P. Marek Sobczak i P. Sławomir Nowaczyk. Mieli oni okazję obejrzeć, jak przebiegają nasze praktyki oraz zapoznali się z całym Centrum Kształcenia w Götz. Nasze prace trwały do godziny 12.00, następnie nadszedł czas na przerwę obiadową. Po obiedzie udaliśmy się do domu praktycznego, gdzie pokazano nam różne rodzaje kamer termowizyjnych. Z domu praktycznego przeszliśmy na teren biogazowni, gdzie zostaliśmy oprowadzeni po całym obiekcie. Mieliśmy okazję zajrzeć do zbiorników oraz posłuchać bardzo głośnego silnika napędzanego metanem wyprodukowanym w biogazowni, po czym udaliśmy się do swoich pokoi.

 

Dzień piąty

O godzinie 7.30 poszliśmy na śniadanie. Gdy wszyscy byli już najedzeni, udaliśmy się do pracowni. Ćwiczenia rozpoczęliśmy od omówienie wczoraj zakończonych prac. Przedstawiono nam także plan zajęć na dzień dzisiejszy. Naszym zadaniem było między innymi zamontowanie narożników i siatki zbrojącej do zewnętrznej strony elewacji. Wyrównaliśmy lico ściany, po czym zabraliśmy się za wyrównanie naszej ścianki działowej i ponowne nakładanie gładzi szpachlowej. O 12:30 udaliśmy się na zasłużoną przerwę obiadową i krótki odpoczynek, Po obiedzie instruktor zademonstrował nam, jak ma wyglądać kolejne nasze zadania – bar wykonany wyłącznej w zabudowie suchej. Zadanie to nie jest proste, gdyż należy wszędzie zachować poziom i pion oraz odpowiednie odległości i wymiary. A co najważniejsze – należy mieć pomysł!!!

W godzinach popołudniowych odwiedził nas Dyrektor – Pan Marek Sobczak wraz z Kierownikiem Szkolenia Praktycznego – Panem Sławomirem Nowaczykiem. Z okazji tego szczególnego dnia (01.06.) zostaliśmy obdarowani kartonikiem słodyczy, za które bardzo dziękujemy.

 

Dzień czwarty

Kolejnego dnia standardowo zaczęliśmy od śniadania. Przeszliśmy następnie na miejsce praktyk,  gdzie podsumowaliśmy wcześniejsze prace. Instruktor przedstawił nam dzisiejszy plan zajęć: obłożenie zewnętrznej strony  ścianki działowej płytami karton gips. Oceniono pierwszy etap wykonanych przez  nas prac. Każdy dostał zasłużone oceny, na szczęście wszystkie były pozytywne))). Nadszedł czas na przerwę obiadową, a po niej poznaliśmy rodzaje gładzi szpachlowych. Zademonstrowano nam także jak w odpowiedni sposób je nakładać. Na specjalnie przygotowanych stanowiskach wykonywaliśmy ocieplenie elewacji. Praktyki zakończyły się posprzątaniem swoich miejsc pracy. Następnie udaliśmy się do pokoi by przygotować się na przejażdżkę rowerową. Po powrocie zjedliśmy kolację i postanowiliśmy zorganizować wieczór integracyjny grając w tenisa stołowego i piłkarzyki.

 

Dzień trzeci

Zajęcia ponownie zaczęły się o godzinie 8:00. Przebraliśmy się w stroje robocze i udaliśmy do warsztatu, aby kontynuować pracę nad ściankami działowymi. W dniu dzisiejszym prace rozpoczęliśmy od przykręcania płyt kartonowo-gipsowych, następnie wypełnialiśmy stelaże wełną mineralną. W przerwie zjedliśmy bardzo dobry obiad. Każdy ponownie miał możliwość wyboru dania, na które ma ochotę. Pod koniec praktyk zmieniliśmy na chwilę zawód na mechanika rowerowego, ponieważ naprawialiśmy uszkodzone rowery, by móc korzystać z nich w drodze do sklepu. Po zakończeniu wszystkich robót jeden z pracowników centrum kształcenia, w którym znajdujemy się, oprowadził nas po obiekcie. Kształci się tutaj praktykantów w ponad 30 zawodach, z których najpopularniejszym jest mechanik samochodowy. Po praktykach udaliśmy się do pokojów na zasłużony odpoczynek.

 

Dzień drugi

Zaczęliśmy dzień od śniadania. Było ono przygotowane w dogodny dla nas sposób, gdyż mogliśmy wybrać z kilku propozycji to, na co mieliśmy ochotę. Zajęcia rozpoczęły się o godzinie 8:00 poznaniem obiektu, instruktorów zawodu oraz naszych opiekunów praktyk. Udaliśmy się następnie do warsztatu, który będzie miejscem naszych zajęć przez kolejne dwa tygodnie. Pan w skrócie opowiedział nam, czym będziemy zajmować się na zajęciach oraz przekazał nam najważniejsze wiadomości z regulaminu BHP.

No i zabraliśmy się do pracy. Najpierw podzieliliśmy się na cztery grupy trzyosobowe, w których pracowaliśmy. Następnie dostaliśmy zestawy narzędzi, które omówiliśmy i poznaliśmy ich niemieckie nazwy. Pokazano nam, jak w prawidłowy sposób mocować stelaże. Nadszedł czas na przerwę i upragniony obiad. Mieliśmy cztery propozycje dań, jednak znaczna większość wybrała spaghetti, które bardzo nam smakowało. Po jedzeniu i krótkim odpoczynku wróciliśmy do zajęć, gdzie każda grupa dokonała wymiarowania i przygotowania stelaża ścianki działowej. Nie było to proste zadanie, jednym poszło sprawnie, inni mieli drobne problemy, które szybko udało się rozwiązać. Po zakończonych zajęciach udaliśmy się do swoich pokoi odświeżyć się i przygotować na wyprawę rowerową do sklepu.

 

 

Dzień pierwszy

Dziś dotarliśmy na miejsce naszych dwutygodniowych praktyk w zawodzie technik budownictwa. Pogoda dopisała, humory także. Po wypakowaniu bagaży zostaliśmy przywitani przez gospodarza obiektu, który poinformował nas, jakie reguły obowiązują w Centrum Szkolenia. Następnie udaliśmy się na kolację, chociaż przy takiej pogodzie (33oC) największą popularnością cieszyły się napoje. Po posiłku otrzymaliśmy klucze do naszych pokoi w internacie. Każdy z nas zasłużył na chwilę odpoczynku po tak wyczerpującej podróży. Wieczorem wraz z opiekunem zwiedziliśmy miejscowość Götz i ku naszemu zdziwieniu okazało się, że zrobienie zakupów w niedzielę w Niemczech jest rzeczą niemożliwą. Z zaciekawieniem czekamy, co przyniesie pierwszy dzień naszych praktyk w Niemczech. Do usłyszenia jutro.

            Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Jarocinie w roku 2016 pozyskał 180 000zł na realizację projektu „Zmieniasz swoją przyszłość sięgając po nowe” realizowanego ze środków POWER na zasadach Programu ERASMUS+. Projekt skierowany jest do uczniów klas technikum budowlanego Jedynki, a jego głównym celem jest pozyskanie niszowych umiejętności w branży budowlanej.

            Aby to osiągnąć uczniowie wraz z opiekunami -  w sumie 30 osób – część swoich praktyk zawodowych będą odbywać nie w Polsce, a w Centrum Kształcenia Zawodowego w Götz w Niemczech działającym przy Izbie Rzemieślniczej w Poczdamie. Ośrodek Kształcenia Zawodowego w Götz to uznane w całych Niemczech centrum badawcze, kształcące młodzież w 51 zawodach. Uczniowie będą nabywać umiejętności w zakresie termoprzepuszczalności, dźwiękoszczelności oraz zapoznają się  z najnowszymi sposobami oszczędzania energii w branży budowlanej.

Sukces projektu gwarantuje nabycie wcześniej odpowiednich umiejętności. Uczestnicy projektu z Jedynki na początku kwietnia udali się na Politechnikę Poznańską na 40 godzinne zajęcia teoretyczno – praktyczne związane z tematykę projektu. Mieli tam możliwość między innymi przeprowadzania próby szczelności oraz termoizolacji domu pasywnego, uczniowie dokonywali pomiaru jakości stali używanych w budownictwie oraz dowiedzieli się, jakie parametry decydują o jej jakości, ponadto dokonywali oceny betonu ze względu na jego wytrzymałość, kontrolowali budynki ze względu na bezpieczeństwo przeciwpożarowe oraz dokonywali setek obliczeń, mających na celu zagwarantować bezpieczeństwo i praktyczność budowli, które już w niedalekiej przyszłości będą projektować i wznosić.

            Pobyt na Politechnice Poznańskiej to także nowe doświadczenia dla uczniów „budowlanki”, którzy przekonali się, jak wiele jeszcze wysiłku i pracy przed nimi, aby móc w przyszłości wykonywać swój wymarzony zawód. Zdaniem uczniów zajęcia były ciekawe, ale także trudne i wymagające. Jak się okazało matematyka i fizyka to przedmioty, bez umiejętności których w tej branży nie da się funkcjonować. Jako koordynatorzy projektu mamy nadzieję, że udział w projekcie oprócz nabycia nowych umiejętności budowlanych przyczyni się do zwiększenia motywacji uczniów i chęci ustawicznego kształcenia się i podnoszenia własnych kompetencji.

            Uczestnicy projektu już za chwilę rozpoczynają drugi etap przygotowania do praktyk zagranicznych, a mianowicie 30-godzinny kurs językowy nakierowany głównie na język branżowy. Niemcy to kraj multikulturowy, gdzie to na ulicy można spotkać obywateli najdalszych zakątków świata. My jako Polacy nie jesteśmy do tego przyzwyczajeni. Dlatego przed uczniami w maju trzeci i ostatni etap przygotowania do wyjazdu do Niemiec związany z radzeniem sobie w sytuacjach stresowych, niebezpiecznych oraz w kontaktach z osobami z innych kręgów kulturowych.

 

W razie pytań

Grzegorz Gorzelańczyk

602 281 923

 

Pozdrawiam serdecznie

 

Ogłoszenie wyników zapytania ofertowego do projektu "Zmieniasz swoją przyszłość sięgając po nowe" o numerze POWERVET-2016-1-PL01-KA102-025045.
Loading...


„Zmieniasz  swoją przyszłość sięgając po nowe

 

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER 2014-2020)

 

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1  w Jarocinie realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich, zatytułowany: „Zmieniasz swoją przyszłość sięgając po nowe”.  Całość przedsięwzięcia zrealizowana będzie w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER 2014-2020) na zasadach programu ERASMUS+. Celem projektu  jest zdobycie nowych doświadczeń i umiejętności w branży budowlanej oraz podniesienie kompetencji zawodowych i językowych uczniów klas technikum budowlanego.

W maju 2017 roku i w lutym 2018 wyjedzie na praktyki zawodowe do ośrodka kształceniowego w Götz koło Poczdamu grupa 29 uczniów. Wyjazd do Niemiec poprzedzony będzie kursem językowym i zajęciami z przygotowania zawodowego przeprowadzonymi przez pracowników Politechniki Poznańskiej. Szkoła otrzymała na realizację projektu kwotę prawie 180 000,00 złotych.

Ośrodek kształcenia zawodowego w Götz to uznane centrum badawcze, kształcące młodzież w 51 zawodach. Młodzież naszej szkoły będzie nabywać umiejętności w zakresie termoprzepuszczalności, dźwiękoszczelności oraz zapozna się  z najnowszymi sposobami oszczędzania energii w branży budowlanej.

Proces  rekrutacji uczestników projektu przeprowadzony będzie w styczniu i lutym 2017 roku.

 

 

 

arrow
arrow